Aramayı tamamlamak için enter'a basınız.

Bilgi talebi

Yatırımcı ilişkileri
anketi
Dijital danışmana sorun Dijital
danışmana
sorun
Logo Blog
Logo Blog
0

Aphb nedir? & Aphb sigorta türü ne işe yarar?

Aphb Nedir?

Aphb, aylık prim ve hizmet belgesi kavramının kısaltmasıdır. İşveren tarafından aylık olarak SGK’ya bildirimi yapılan belge, çalışan için de bir güvencedir. İşçinin günlük yaşamında ve işyerinde karşılaşacağı tüm olumsuzlukların mali değeri Aphb sayesinde karşılanır. Yasal mevzuat kapsamında Aphb hazırlanması işveren açısından bir yükümlülük olarak kabul edilir.

 

Aphb belgesi, işveren tarafından her ay düzenli olarak SGK’ya bildirilen ve içeriğinde çalışanla ilgili bilgilerin olduğu bir evraktır. Söz konusu evrakın her ay SGK’ya bildirilmesi zorunludur. Bu belgenin zamanında SGK’ya bildirilmemesi durumunda işveren, kayıt dışı personel çalıştırma durumuna düşebilir. Doğal olarak bu durum işvereni yasal olarak zor durumda bırakabilir.

 

İşverenlerin her ay düzenli olarak SGK’ya vermek zorunda olduğu bu belde ile ilgili bir kısım hususların bilinmesi gerekir. Bu kapsamda aşağıdaki konulara dikkat çekebiliriz:

 

  • İşveren tarafından çalışanlara genel sağlık sigortası temin edilmesi zorunluluğu vardır. Sektör alanının özelliğine göre barındırılan riskler konusunda çalışanın özel bir sigorta kapsamına alınması işverenin inisiyatifindedir.
  • Sigortaya yapılacak ödemeler, işverenin sorumluluklarından biridir.
  • Çalışanın SGK’ya karşı, sigorta kapsamında herhangi bir sorumluluğu söz konusu değildir.
  • SGK’ya işveren tarafından yapılan SGK ödemeleri, çalışanın genel hayat standartlarını yükselttiği gibi risk faktörünün de düşmesini sağlar.

Aphb Sigorta Türü Nedir, Ne İşe Yarar?

 

Aphb bildirimi ile sigortalının işyerinde ya da özel hayatında karşılaşacağı sağlık sorunlarına karşı güvence altına alınması sağlanır. Söz konusu bildirim esnasında SGK’ya bir form sunulur. Bu form üzerinde çalışanla ilgili bir kısım bilgiler yer alır. Bahse konu bilgiler aşağıda sıralanmıştır:

 

  • İşyerinin şahıs ya da kurum ismi
  • İş yeri adresi
  • İşyerinin iletişim bilgileri
  • İşverenin TCKN ya da vergi kimlik numarası
  • Çalışanın SGK numarası
  • Çalışanın adı soyadı
  • Prime esas olan kazanç dokümanı
  • Çalışanın işe giriş tarihi
  • Personelin çalışmadığı gün sayısı

Aphb Belge Türleri

 

Aphb belgesinin düzenlenmesinden sonra SGK bilgi sistemine online olarak girişinin yapılması gerekir. E-sigorta sistemine girişinin yapılması gereken belgenin e-posta ya da fax ile gönderilmesi kabul edilmez. E-bildirge hizmetlerine giriş için yetki alan işveren, bu işlemi pratik şekilde yapabilir. Kullanıcı adı ve şifre girişi ile yapılan işlem dakikalar içerisinde sonlandırılır.

 

Aphb belgelerinde çalışanın net maaşı değil, brüt maaşı hesaplamaya dâhil edilir. Bu anlamda SGK’nın çalışanın eline geçen maaşı değil, işçinin işverene maliyetini baz aldığını söyleyebiliriz. Online olarak yapılan hesaplamalar sayesinde işlemin hatasız şekilde yapılması mümkündür.

 

APHB Bildirim Süresi Nedir?

 

SGK kapsamında çalışan tüm işçiler aylık prim ve hizmet belgesi kapsamına dâhildir. İşçinin kısa ya da uzun vadeli çalışması bu kapsamı değiştirmez.

APHB’nin SGK’ya bildirimi için işyerinde çalışan kişi sayısı baz alınmalıdır. 10 kişiden fazla personel çalıştıran işyerlerinde SGK bildiriminin iletilmesi konusunda farklı bir prosedür uygulanır. Fakat 10 kişiden az çalışana sahip olan kurumlarda klasik uygulama geçerliliğini sürdürür. Çalışan, işyerinde bir aylık çalışma süresini tamamladıktan sonra müteakip ayın 23’üne kadar ilgili evrakların SGK sistemine girilmesi gerekir. Bunun yanında kısa vadeli çalışan işçiler için SGK tarafından EK-10 belgesi talep edilir.

 

İşçinin SGK işlemleri ve evraklarının takip edilmesi, hassasiyetle takip edilmesi gereken bir konudur. Bu anlamda SGK tarafından yapılan kontrollerde usulsüzlük tespit edildiğinde ciddi cezalarla karşı karşıya kalınabilir. İşverenin bu konuda maddi ve manevi zararla karşılaşmaması için SGK işçi girişleri ve APHB takibine büyük önem verilmelidir. Günümüzün dijitalleşen dünyasında tüm işlemlerin online olarak yapıldığını düşündüğünüzde pratik şekilde işlemlerin takip edildiğini görebilirsiniz. Kullanacağınız bordro programı çerçevesinde siz de bütün personel işlerinizi kolaylıkla yürütebilirsiniz.