Aramayı tamamlamak için enter'a basınız.

Bilgi talebi

Yatırımcı ilişkileri
anketi
Dijital danışmana sorun Dijital
danışmana
sorun
Logo Blog
Logo Blog
0

Logo Yazılım’ın teknolojik dönüşümü: Anlatmaya başlarken

Değerli dostlar…

Son 7 yılda katlanarak büyüyen Logo Yazılım; bu büyümeyi, yönetimde, kurumsallaşmada, finansta, pazarlama ve satışta gösterdiği başarıların yanında; tabii ki bir yazılım ürünleri firması olarak ürünlerinde gerçekleştirdiği tasarım ve teknolojik yenilikler ve kalite artışlarıyla sağladı.

Beğenilen, başarılı ürünler geliştirebilmek için iyi bir ürün yönetimine, iyi bir kullanıcı deneyim tasarımına, güçlü bir teknolojiye, sağlam bir yazılım süreç mühendisliğine ihtiyaç var. Bu yazılarda bu atılımı sağlarken neler hedeflediğimizi, neleri nasıl başardığımızı, nasıl yapılandığımızı, sürekli değişen teknolojiye uyum sağlamak, hatta önünde olmaya çalışmak için nasıl çözümler geliştirdiğimizi sizlerle paylaşacağız.

Tasarım ve teknoloji dünyası da bir takım karar alma süreçlerini içerir. Bazı kararlar iyi sonuçlar üretir, doğru karar deriz; bazıları istenen sonuçları getirmez, yanlış kararmış deriz. Deneyim görüş ve fikirlerimizi paylaşmayı düşündüğümüz bu blogda, önemli ticari sır içermedikçe, açık ve şeffaf olacağız. Paylaşımlarımızın, yol gösterici, eğitici olabilmesi, sektörel bilgi dağarcığımıza katkı sağlaması, Logo’nun nasıl çalıştığının anlaşılması açısından faydalı olmasını diliyorum.

İnternet ve mobil teknolojiler, yaşamı sürekli değiştiriyor. Bütün bunları müşterilerin istedikleri şekilde yönetmek için çok akıllı, dikkatli ve yoğun bir çalışma gerekiyor.

Logo Yazılım bugün 35 yıla ulaşmış, kurumsal iş uygulamaları geliştiren bir firma. Şirketlerin ömürlerinin çok kısa olduğu ülkemizde, hele teknolojinin sürekli şekilde değiştiği bir sektörde bu çok önemli bir başarı. Çok yaygın bir müşteri tabanımız var. 80-90 bin arası sayıda firma, ürünlerimizi canlı olarak kullanmaya devam ediyor.

Farklı müşteri segmentlerine odaklanmış farklı ürün ailelerimiz var. Bu ürünler firmalarda kesintiye ve yanlışlığa tahammülü olmayan çok önemli görevlerde kullanılıyorlar. Teknoloji sürekli değişiyor, mevzuat sürekli değişiyor. İnternet ve mobil teknolojiler, yaşamı sürekli değiştiriyor. Bütün bunları müşterilerin istedikleri şekilde yönetmek için çok akıllı, dikkatli ve yoğun bir çalışma gerekiyor.

Kurumsal iş uygulamaları çok geniş kapsamlı, binlerce özellik içeren yazılımlardır. Bu özelliklerin farklı iş kollarına uyarlanabilecek şekilde genelleştirilmesi gerekir. Bu nedenle kurumsal iş uygulamaları, birçok kurulum ve işletme parametresi içerir. Böyle bir ürünün geniş bir müşteri kesimini tatmin edici, zengin bir içeriğe sahip olması, esnek ve uyarlanabilir olması, hatalarından arındırılıp güvenilir şekilde tamamlanması 7-8 yıl alır.

Teknolojinin sürekli değiştiği bu sektörde, bu süre oldukça uzundur. Yani kurumsal yazılım ürünleri tamamlandığı gün, ne kadar ileri teknolojiyle başlamış olursa olsun, ne kadar iyi bir mühendislik yapılmışsa yapılsın, teknolojik açıdan eskimiş olur. Buna biz yazılım mühendisliğinde teknik borç diyoruz. Teknik borç yönetimi Logo Yazılım gibi iş uygulamaları geliştiren yazılım şirketlerinin en önemli işlerinin başında gelir.

Kurumsal yazılım ürünleri tamamlandığı gün, ne kadar ileri teknolojiyle başlamış olursa olsun, ne kadar iyi bir mühendislik yapılmışsa yapılsın, teknolojik açıdan eskimiş olur. Buna biz yazılım mühendisliğinde teknik borç diyoruz. Teknik borç yönetimi Logo Yazılım gibi iş uygulamaları geliştiren yazılım şirketlerinin en önemli işlerinin başında gelir.

Ürünlerin sahada, müşterinin iş koluna veya isteklerine göre birçok farklı parametreye göre kurulduğunu söylemiştik. Bu ürünlerin sahada birçok versiyonu aynı anda kullanımda bulunuyor. Özel uyarlamaları ve ek yazılımları da eklersek, hemen hemen tüm kurulumların birbirinden farklı olduğunu da görmüş oluruz.

Bazen müşteriler ürünlerimizi kendi yazdıkları veya yazdırdıkları yazılımlarla veya başka bir paket yazılımla entegre ederler. Eğer işletme iş süreçleri açısından bu yazılım konfigürasyonuna bağımlı hale gelmiş ise, her türlü değişimi risk olarak görür. Bu durumda, sadece kendi teknik borcunuzu değil, bütün konfigürasyonun borcunu da yüklenmeniz ve yönetmeniz gerekir.

Kurumsal iş yazılımları üreten kuruluşların temel sorunu budur. İş dünyası geliştiği için, ürünleri sürekli geliştirmeniz gerekir, teknoloji gelişir, yeni teknolojiye ayak uydurmanız gerekir. Sektörde iş modelleri değişir, yeni rakipler çıkar, bunlara uyum sağlamanız beklenir. Ürünler özellik ve seçenekleri açısından zenginleştikçe kompleks hale gelir. Kompleks ürününün kullanımı zorlaşır, müşteri memnuniyeti düşer.

Kullanımı kolaylaştıran yeni kullanıcı deneyimleri araştırmak geliştirmek zorundasınızdır. Tüm bunların hepsinde başarılı olsanız bile, iş uygulamaları sektöründe aslında müşteri tatmini de çok yüksek değildir. Çünkü rekabet müşteriyi değiştir, müşterinin talepleri de değişir. Siz implementasyonu bitirdiğinizde, müşterinin değişen iş gereksinimleri nedeniyle mevcut yazılım kurulumu yetersiz bile kalabilir.

İş dünyası geliştiği için, ürünleri sürekli geliştirmeniz gerekir, teknoloji gelişir, yeni teknolojiye ayak uydurmanız gerekir. Sektörde iş modelleri değişir, yeni rakipler çıkar, bunlara uyum sağlamanız beklenir.

Kurumsal iş uygulamaları, basında, akademik ve teknoloji camialarında pek ileri teknoloji olarak görülmez, göz ardı edilir. İşin çok basit, teknik bilgi ve beceri gerektirmediği düşünülür. Muhasebe programı denilir çıkılır işin içinden. İş uygulamaları, varlığı değil yokluğu ile farkı anlaşılabilecek sistemlerdir.

İşletmelerdeki en önemli işleri görürler ama önemi de ancak aksadığı zaman görülür. Bunu neden mi söylüyorum? Çünkü bu işleri yapabilmek için iyi mühendislere, yetenekli uzmanlara ihtiyacınız vardır. İyi yazılımcı oldukça azdır ve yazılımcılar çok çabuk iş değiştirebilirler, çok kolaylıkla yurt dışında iş bulabilirler.

İşte bu ortamda iyi mühendise ve uzmanlara kariyer önerisi verecek bir iş tanımı yaratabilmek, mevcut müşterilerinizin 15 yıl önceki teknolojideki ürününü ayakta tutarken, yeni iş modellerinde veya yeni teknolojilerde ürün geliştirmek, elemanları elde tutmak da teknoloji yönetiminin başarması gereken konularına başında gelir.

Bu bloğumuzda Logo Yazılım’da yaşanan dönüşümün nasıl başarıldığını ve bu konuların teker teker hangi yaklaşımlarla gerçekleştirildiğini göreceğiz. Bu nedenle dönüşüme nereden başladığımızı anlatarak başlayalım.

M. Tuğrul Tekbulut

Yönetim Kurulu Başkanı, Logo Yazılım