Aramayı tamamlamak için enter'a basınız.

Bilgi talebi

Yatırımcı ilişkileri
anketi
Dijital danışmana sorun Dijital
danışmana
sorun
Logo Blog
Logo Blog
0

Rekabet Analizi Nedir, Hangi Unsurlardan Oluşur?

Yeni bir şirket, iş veya ürün üzerinde çalışırken pazar analizi yapmak çok büyük önem taşıyor. Pazar analizinin en önemli bölümlerinden birini Rekabet Analizi oluşturuyor. Sektör ve çevre analizi ile birlikte müşteri sınıflandırması çalışmalarını da destekleyecek olan rekabet analizi, çalışmalarınızın hedeflenen noktaya ulaşmasında değere sahip. Rekabet Analizi kavramının detaylarını bu blog yazımızda sunuyoruz.

Hem pazardaki rakiplerinize karşı güçlü bir duruşa sahip olmak hem de sektördeki olası durumlara karşı doğru stratejilerle hazırlıklı olmak için ideal bir yöntem olan rekabet analizi hakkında bilmeniz gerekenleri yazımızda anlatıyoruz.

Pazarlama anlamında markanıza sağlam bir zemin oluşturmak istiyorsanız, içinde bulunduğunuz pazara olan hakimiyetiniz oldukça önemlidir. Ancak bu hakimiyeti sağladığınızda rakiplerinize fark atabilir ve markanızın pazarda üstünlük sağlamasına ön ayak olabilirsiniz. Bunun yolu ise rekabet analizinden geçer.

Sektörünüzdeki rakipleri iyi tanımanızı ve şirketinizin bu rakipler karşısındaki durumunu görmenizi sağlayan rekabet analizi, aynı zamanda rakiplerinizin zayıflıklarını anlamanızı da sağlar. Böylece pazar içerisinde rakiplerinize nasıl karşı koyacağınızı bilir ve her duruma karşı daha hazırlıklı olursunuz.

Rekabet analizi yaptırmanın faydalı nedenlerinden bir diğeri de pazara girmeden evvel ürününüzü en ideal şekilde geliştirmenizi sağlayacak yolları keşfedecek olmanızdır. Ayrıca pazar içerisinde karşılaşacağınız her yeni duruma karşı stratejiniz hazır olur ve böylece daha sağlıklı adımlar atabilirsiniz.

Peki rekabet analizi yapmak için nasıl adımlar atmalısınız? Kendinize hangi soruları sormalı ve rakipleriniz hakkındaki bilgileri nasıl toplamalısınız? İşte rekabet analizi için adım adım ipuçları!

Kendinize bu soruları sorun

Rekabet analizi yapmanız için öncelikle aşağıda yer alan birkaç soruyu cevaplamak işinize yarayacaktır.

  • Rakiplerim kim?
  • Rakiplerim benden daha iyi ne yapıyor?
  • Rakiplerimden farklı olarak ben ne yapacağım?
  • Gireceğim pazardaki rekabet koşullarına göre pazarda bana yer var mı veya nasıl yer edinebilirim?
  • Rakiplerimi yakalamak veya geçmek için mevcut rekabet güçlerim ve kaynaklarım neler?
  • Rakiplerime göre konumumu güçlendirecek alternatif hareket tarzlarım neler?

Rakipleriniz hakkında bilgi toplayın

Bu soruları yanıtlamanızın ardından sıra, şirketiniz için oluşturacağınız stratejileri etkileyecek rakipleriniz hakkında bilgileri toplamakta demektir. Bunu yapmak için rakiplerinizin web sayfalarını inceleyebilir, onların yıllık raporlarına göz atabilirsiniz.

Aynı zamanda bu rakiplerin basında yer almış olan yeni haberlerini incelemek ve rakiplerin müşterileri ya da satış elemanları ile konuşmak bilgileri toplamanıza yardımcı olacaktır. Rakiplerinizin iş yerlerinden ve varsa online platformlarından alışveriş yaparak ve telefonla satış merkezlerini arayarak da deneyime dayalı bilgi toplamış olursunuz.

Rekabet analizinin pazar araştırması gibi tek seferlik değil, gelişim odaklı, düzenli yapılması gereken bir analiz olduğunu unutmayın ve şirketinizin/markanızın daha güçlü konumlanması için rekabet analizini pazarlama rutininize mutlaka alın.

Sonraki hamlelerini okumalısınız

Pazarın ve oyuncularının analizini yapmak adına gerekli verileri topladıktan sonra sıra sonraki adımlara geliyor. Pazara girmenizle birlikte rakiplerinizin alacağı reaksiyonu, hangi hamleleri yapacaklarını ve korunmak için ne gibi tedbirler aldıklarını öngörmek büyük önem taşıyor.

Bir pazara girmek mutlaka rakibinizin pasta diliminden pay almak anlamına gelmez. Pazarı genişletmek de mümkündür. Fakat pazardaki rakibiniz işi şansa bırakmak yerine büyümenizi engellemeye çalışacaktır. Bu yüzden siz de rakibinizin en zayıf yanlarını tespit ederek, o konuda hamleler yapabilirsiniz.

Örneğin çıkaracağınız bir gıda ürününde rakibiniz kalite konusunda başarılı fakat ambalaj ve lojistikte zayıfsa o noktalara odaklanabilirsiniz. Rekabet analizi sayesinde pazardaki rakiplerin röntgenini çeker ve buna uygun stratejiler geliştirebilirsiniz.

REKABET ANALİZİ TABLOSU