Aramayı tamamlamak için enter'a basınız.

Bilgi talebi

Yatırımcı ilişkileri
anketi
Dijital danışmana sorun Dijital
danışmana
sorun
Logo Blog
Logo Blog
0

Influencer marketing nedir? İnternet üzerinden elde edilen gelirlere vergi uygulaması

Artık ürün reklamı ve ürün satışı gibi amaçlarla da kullanılan sosyal medya yeni bir trend yarattı. Günümüzde sosyal medyada takipçi sayısı belli bir seviyenin üstünde olanların aklına gelen ilk sorulardan birisi "influencer nasıl olunur?" sorusudur. En genel haliyle influencer marketing olarak bilinen bu iş türü nedir, nasıl yapılır ve internet üzerinden kazanca uygulanan vergi nasıl kesilir? gibi merak edilen konuları sizin için derledik.

Influencer Nedir?

Son zamanlarda pek çok kişi "influencer nedir?" sorusunun cevabını merak ediyor. Türkçe 'ye İngilizce 'den geçen bir kavram olan influencer kelime anlamı olarak etkileyen kişi demek. Sosyal medyada paylaştıklarıyla milyonlara ulaşan ve oldukça fazla beğeni alan kişiler son zamanlarda influencer olarak anılmaya başlandı. İş birliği yaptıkları markaların ürünlerini deneyerek bunları sosyal medya hesaplarında resim, reels video ve hikaye olarak paylaşarak takipçilerini satın alma kararlarında etkili oluyorlar. Markalarla yaptıkları sponsorluk anlaşmasına göre belli bir ücret kazanan influencerlar, her çeşit ürün ve hizmetin internet ortamındaki tanıtımında giderek daha aktif rol alıyorlar. Influencerlar kendilerine gelen tanıtım isteklerini tam zamanlı bir meslek, freelance iş ya da bir hobi olarak yapabiliyorlar.

Influencer Marketing Nasıl Yapılır?

"Influencer marketing nasıl yapılır?" sorusunu cevaplamadan önce influencer marketing kavramını açıklamakta yarar var. Influencer marketing, geleneksel ve yeni pazarlama kanalları üzerinden bir marka, ürün ya da hizmeti ön plana çıkarmak için tanınmış kişilerle yapılan pazarlama çalışmasına denir. Peki influencer marketing nasıl yapılır?

Influencer marketing yaparken öncelikli olarak başlangıç noktanız tanıtmak istediğiniz hizmet ya da ürünün hedef kitlesini belirlemek olmalı. Bunu belirledikten sonra hedef kitlenize sizi ulaştırabilecek markalarınızla uyumlu influencer seçmelisiniz. Influencer belirlendikten sonra markanızın tüm yönlerini öne çıkaran ve influencer tarafından akılda kalıcı şekilde pazarlanacak bir reklam stratejisi belirleyebilirsiniz. Son olarak pazarlanacak ürün ya da hizmetin hangi platform üzerinden tanıtılacağı seçilebilir.

Kozmetik ve makyaj ürünleri için Youtube vlogları ve Instagram reels videoları daha etkili olabilirken kıyafet pazarlaması için sosyal medya postları daha etkili olabilir. Son dönemlerde online alışveriş siteleri influencer akademileri kurarak marka ve ürün tanıtımları yaptırıyorlar. Örneğin Trendyol influencer başvuru ekranından bilgileri dolduran ve uygun görülen influencerlar, markayla birlikte çalışma şansı elde ediyorlar.

İnternet Üzerinden Gelir Elde Edenlere Vergi Uygulaması

Her işte olduğu gibi influencer dünyasındaki kazançlar da birtakım gelir vergisine tabi tutuluyor. Kamuoyunda çokça tartışıldıktan sonra Vergi İdaresi tarafından sosyal medya paylaşımları, Youtube video üreticileri ve mobil app geliştiren kişilerden vergi alınması kararlaştırıldı. Yeni yasayla birlikte sosyal medya üzerinden kazanılan 640 bin TL'ye kadar olan gelirlerden devlet %15 oranında stopaj kesebiliyor.

Geçmiş dönem kazançlarıyla ilgili influencerlardan vergi dairelerine giderek beyanat vermeleri isteniyor çünkü Türk vergi sistemine göre vergiler beyanat üzerinden alınıyor. Beyanat verirken son 5 yılda elde edilen gelirler, ödeme ve giderlerin bir listesi yapılıyor. Matrah artışına gidilmişse bu durum da hesaplanarak ödenecek olan vergi belirleniyor.

Eğer gelir getiren işleri hala devam ediyorsa influencerlardan şahıs ya da sermaye şirketi kurmaları isteniyor. Yurt dışı tabanlı influencer hizmeti veren kişilerin vergilendirilmesi ise tam ya da dar mükellefiyet olup olmama durumuna göre daha ayrıntılı değerlendirilerek tespit ediliyor. Yılın yarısını Türkiye'de geçiren bir influencer, kazancını yurt dışındaki bir firmadan bile elde etse burada vergiye tabi oluyor. Eğer vergi dairesi geçmiş döneme dair influencerlara ödeyemeyeceği miktarlarda borç çıkarırsa vergi affı ya da uzlaşma gibi durumlarda influencerlar borçlarını ödeyebilirler.