Aramayı tamamlamak için enter'a basınız.

Bilgi talebi

Yatırımcı ilişkileri
anketi
Dijital danışmana sorun Dijital
danışmana
sorun
Logo Blog
Logo Blog
0

Yeni bir iş kurarken yapılması gerekenler

Yeni bir iş kurmaya başlarken yapılması gerekenler, Logo Blog’da farklı adımlarıyla ayrıntılı işlediğimiz bir konu. Bu özel rehberimizde ise tüm genel konulara kuşbakışı yaklaşmayı tercih ettik.

İş fikrinin olgunlaştırılması, üretim sürecinin planlanması, satışların planlanması, yasal yükümlülüklerin öğrenilmesi, insan kaynağının planlanması, süreçlerin belirlenmesi, finansal akışın belirlenmesi aşamalarına tamamen hakim olduğunuzda hedefiniz, satış gerçekleştirerek pazar payınızı artırmak olacaktır. İşletmeci olarak aklınıza gelebilecek her konu ile ilk ilgilenmesi gereken kişi sizsiniz. Dolayısıyla piyasa araştırması yapmanız ve iş planı hazırlamanız, hedeflerinizden şaşmamanız noktasında büyük önem taşır. 

Finansal kaynakların ilk aşamada kendi fonlarınız ya da borç alınan kaynaklar olması tabidir. Şirketin büyümesi durumunda kaynaklar genişleyecek, finansal kurumlar ve yatırımcılar devreye girecektir. Bu noktaya gelmeden önce bir kontrol listesi hazırlayın, planlama yapın, vizyonunuzu belirleyerek ortaya koyun, hedeflerinizi netleştirin, yöntem ve sorumlulukları belirleyin.

Yeni işe başlarken kontrol listesi

Yeni şirketinizle birlikte yeni kültürler, yeni insanlar ve birçok yenilik sizi bekliyor. Bu yenilikleri geçmiş deneyimlerinize dayanarak yorumlamak yerine gözlem yapın. Zayıf yanları ve kuvvetli yanları değerlendirin. Pazar araştırması yapın ve hedef müşterilerin nasıl özelliklere sahip olacağını netleştirin. Rakiplerinizi araştırın, takip edin ve bu doğrultuda yenilikçi bir pazarlama stratejisi geliştirin. Faaliyete geçiş masraflarını belirlemek ve faaliyet yerine karar vermek için kaynaklarınızı gözden geçirin ve finansal açıdan risk oluşturan unsurların tespitini yapın. Tüm bunları kontrol listenize eklerken sonuç odaklı düşünün.

İş kurma kararı verildikten sonra yapılması gerekenler

  • Mesleğinin gerektirdiği tüm niteliklere sahip olduğu gibi tecrübeli bir mali müşavir ve avukat seçin.
  • Adi Şirket, Limited Şirket, Anonim Şirket vb tüzel kişiliğiniz konusunda seçim yapın.
  • Şirket isminizi tescillettirin ve şirketleşme sürecinin tamamlanmasını sağlayın yani işi oluşturun.
  • Bir iş planı hazırlayın.
  • Çalışacağınız finans kurumunu seçin ve gerekli hesapların açılmasını sağlayın. Tahsilatlarınızın birikeceği ödemelerinizin yapıldığı vadesiz hesaplarınızın hareketlerini sürekli takip edin. Geciken tahsilatlarınızın takibi için bankaların sunduğu teknolojik çözümlerden faydalanabilirsiniz.
  • İş kurma ile ilgili borç alma ve teşvik başvurusunda bulunarak fırsatlardan yararlanın.
  • Bankalarla görüşerek şirketinizin adına kredi limiti oluşturulmasını sağlayın.
  • Risklerin olabildiğince azaltılması için sigorta şirketlerinden danışmanlık alarak sigorta yaptırın.

İşletme kurumsallaşmasında ilk adımlar

Şirketiniz için web sitesi kurulmasından ilgili dernek ve birliklere üye olunmasına kadar pek çok aşamayı gerçekleştirerek, işletmenize tam anlamıyla ayak basabilirsiniz. İlk adımlar şu aşamalardan oluşur:

  • Kurumsal web sitesi oluşturmak ve e-posta adresleri almak
  • Kartvizit bastırmak
  • Tedarikçileri belirlemek
  • Mobilya ve gerekli ofis ekipmanı belirlemek
  • Faaliyet için gereken onayları almak ve belgeleri edinmek
  • SGK’ya bildirimde bulunarak işveren sicil numarası almak
  • İşyerinin bulunduğu vergi dairesine başvurarak, kuruluş evraklarını bildirmek
  • Faaliyet konusu ile ilgili dernek ve birliklere üye olmak

Planlama adımı ve vizyon

Stratejik planlama; yönetim, iyileştirme ve kaliteye yönelik çabalar, bütçeleme, kaynakların belirlenmesi, performans gözlemleme, raporlama faaliyetlerini bütünleştiren önemli bir detaydır. Stratejik planlamanın en önemli aşamaları, vizyonu ortaya koymak, hedefleri belirlemek, Swot Analizi yapmak, yöntem ve sorumlulukları belirlemek ve iş planı hazırlamaktır.

Piyasada olmayan, ihtiyaçları karşılayabilecek bir ürün ya da hizmete sahip olmak işletme kurma ve büyüme sürecinde çok önemlidir. Ancak tek başına yeterli olamayabilir. Bu noktada fikrin pazara uygun olup olmadığı, işin size uygun olup olmadığı, iş sahibi olmada ne kadar istekli olduğunuz, işinizi nereye taşımayı planladığınız, hedefiniz ve hayaliniz net olmalıdır.

Fikrinizi hayata geçirirken gözden kaçanları yakalamanızın kolaylaşması için aşağıdaki soruların cevabını bulmalısınız:

  • Girişimci olarak hangi yönlerinizin güçlü olduğunu ve hangi yönlerinizde gelişmeniz gerektiğini düşünüyorsunuz?
  • Kişisel hedefleriniz ve işle ilgili hedefleriniz nelerdir?
  • Seçtiğiniz iş alanıyla ilgili ne kadar bilginiz vardır?
  • Geçmiş tecrübenizin iş ile bağlantısı nedir?
  • İş alanı süreklilik gerektiriyor mu? Müşterileriniz sunduğunuz ürün ya da hizmete ne sıklıkta ihtiyaç duyacaktır?
  • İşe ne kadar hakimsiniz, bilmediğiniz için ortak alma gereği duyuyor musunuz?
  • Bu iş alanı için gereken yetkinliklere sahip misiniz? Bu iş için eksik olan yönleriniz varsa neler?
  • Başlangıç için ortaya koyduğunuz tutar, işi hayata geçirmeniz ve hedeflere ulaşabilmeniz için yeterli mi?
  • Gelir beklentiniz ile iş uyumlu mu?
  • Bu iş alanına girmeniz konusunda rekabet engeli mevcut mu?
  • Sunduğunuz ürün/hizmet sektörde var mı? Varsa sizin farkınız nedir?

Swot Analizi için temel bilgiler

İşin başında işiniz ve kendiniz ile ilgili güçlü ve zayıf yanlarınızın bilincinde olmanız, dış koşullardaki  risk ve fırsatları analiz edebilmeniz gereklidir. Bu aşamada Swot analizi tekniğinden yararlanabilirsiniz. Bu teknik sayesinde güçlü ve zayıf yönlerinizi görebilir, fırsatların farkına varabilir ve karşılaşabileceğiniz tehditleri görebilirsiniz. Swot analizinin açılımı şöyledir:

S- Strength: Güçlü Yanlar

W-Weakness: Zayıf Yanlar 

O-Opportunity: Fırsatlar (İşletme içi fırsatlar ve dış fırsatlar)

T-Threat: Tehditler (tehlike, risk, tehdit olarak görülen özellikleri)

Güçlü yanlarınızı belirleyebilmek için; en iyi olduğunuz alanı, fikrinizi farklı kılanın ne olduğunu, ürünün/hizmetin benzersiz olup olmadığını, yetenekli ve yaratıcı bir çalışan grubu oluşturup oluşturamayacağınızı belirlemelisiniz.

Zayıf yanlarınızı analiz edebilmek için; insan kaynağı ve finansal kaynaklar gibi kaynakların yeterli olup olmadığını, güçlü liderlik yapıp yapamayacağınızı öğrenmelisiniz.

Ürün ya da hizmetiniz için oluşacak talebi öngörebilmeniz, rakiplerinizin gözden kaçırdıklarından hangisini yakalayabildiğiniz, pazarda yeni bir işletmeye yer olup olmadığını bilmeniz fırsatları analiz edebilmenizi sağlayacaktır.

Tehditleri belirleyebilmek için; yeni rakiplerin ortaya çıkması ihtimalini, ürün ve hizmetin modasının geçme riski olup olmadığını, rahiplerin yoğunluğunu, müşterilerin üreticiden satın alma riski olup olmadığını belirlemelisiniz.

Hedeflerinizi belirleyin

Hedefiniz açık ve tam mı, ölçülebilir mi, tamamlanma süreci belirlenmiş mi ve öncelikleriniz dikkate alınmış mı? Bu soruların cevabı hedeflerinizin niteliğini gösterir.

Yöntemleri ve sorumlulukları belirleyin

Maliyet ve mevcut yapıda uygulanabilirlik ve etkinlikleri göz önünde bulundurduktan sonra hedeflerinizi hangi sıra ile gerçekleştireceğinizi belirleyin. Bu noktada beraber çalışacağınız kişilerden kime ne gibi görev düşüyor konusunu netleştirmelisiniz.