İçindekiler
1. Cevaplandırmanız gereken sorular
2. Önce araştırın
3. İş planı kapsamında neler olacağını belirleyin
İş planı, bütünselliği sağlar. Önünüzü görebilmeniz için kapsamlı bir araştırma yapmanız ve iş planı hazırlamanız gereklidir. İş planı sayesinde; sürece hakim olabilir, alternatifleri göz önüne alarak zorlukları öngörebilir, kaynakları yönlendirebilir ve önünüzü görebilirsiniz. Peki, iyi bir iş planının özellikler neler olmalıdır, iş planını hazırlarken ve hazırlandıktan sonra nelere dikkat edilmelidir?
Girişimcilerin iş kurma aşamasında ve büyümeye giden yolculukta en önemli yol arkadaşı iş planı olmaktadır. Siz de iş kurmak üzere olan bir girişimci veya kurulu bir firmanın yöneticisiyseniz, önünüzü görebilmek için iş planı hazırlıkları için harekete geçmelisiniz. Peki, zorlukları öngörebileceğiniz ve kaynakları yönetebileceğiniz iyi bir iş planının özellikleri neler olmalıdır, iş planını hazırlarken ve hazırlandıktan sonra nelere dikkat edilmelidir?
İşletmenizin başarılı olabilmesinin ve finansal açıdan varlıklarını koruyabilmesinin gerektirdiği pek çok faaliyet vardır. Bu faaliyetlerin ilk aşaması iş planı hazırlamaktır. İş planı hazırlarken yapılabilecek en kritik hatalar; detaylı bilgi edinilmemesi, örnek almak yerine taklit etme yoluna gidilmesi, odak noktanın belirlenememesi, hedef kitlenin tespit edilmemesi, gereksiz detaylar ile zaman kaybedilmesi, pazar araştırması yapılmaması, finansal konularda net olunmaması ve aceleci davranılmasıdır. Bu hatalara düşmemek için hassasiyet gösterilmesi gereken noktalar vardır. Dikkat etmeniz gereken noktalar şunlardır:
Size kılavuzluk edecek bir iş planı hazırlamadan önce mutlaka cevaplamanız gereken soruları şöyle sıralayabiliriz:
Fikrinizin başarı hikâyesine dönüşmesine kadar olan sürecin en önemli aşaması, işinize dair bilgi edinmenizdir. İşinizle ilgili bilgi edinerek iş planı altyapısını oluşturmanız için araştırma yapmalısınız. Araştırma sürecinde;
İş planı hazırlarken; neye ve kime yönelik hazırladığınızı, amaca yönelik olup olmadığını, araştırma ve rakamlarla desteklenmiş olup olmadığını, başkaları tarafından okunup okunmadığını ve kontrolünün yapılıp yapılmadığını göz önünde bulundurmalısınız. İş planı hazırladıktan sonra ise; aksiyon planı yazılıp yazılmadığını, öncelikle yapılması gerekenler listesi oluşturulup oluşturulmadığını, iş planı yaklaşımınızı koşullara göre revize edilip edilemeyeceğini sorgulamalısınız.
Başarılı bir iş planı kapsamında; firmanın ve işin tanımı, pazar analizi, hedef kitle analizi, yönetim ekibi, finansal tablolar olmalıdır. İşin tanımında ürün veya hizmet açısından farklılık belirlenmiş olmalıdır. Fiyatın müşteri üzerinde psikolojik etkisi vardır. Çift sayıların kalite izlenimi yarattığı bir gerçektir. Örneğin 200 TL’lik fiyatlı bir ürünün, 179,99 TL’lik fiyatlı ürüne oranla daha kaliteli olduğu düşünülür. Bu nedenle fiyatlamada şunlara dikkat etmelisiniz:
Şirket analizi, sektör analizi, rekabet analizi, müşteri analizi, pazarlama planı, yönetim ekibi, finansal plan bölümlerinden oluşan başarılı bir iş planı sayesinde başarmak ve hep daha ileriye bakabilmek için önünüzde engel kalmayacaktır.
Bu internet sitesinde yer alan tüm içerikler, ziyaretçilere bilgi verilmesi amacıyla hazırlanmış olup tavsiye amacı taşımaz. Logo sitede yer alan bilgilerin doğruluğu, güncelliği ve kullanılması konusunda herhangi bir güvence sunmaz. İlgili bilgiler kullanılmadan önce ilgili konu hakkında bir profesyonelle ile görüşülmesi tavsiye edilir. Logo bu sitede yer alan içerikler sebebiyle doğabilecek zararlar bakımından sorumluluk kabul etmez. Lütfen siteyi ve sitedeki bilgileri kullanmadan önce Kullanım Koşulları’nı okuduğunuzdan emin olunuz.
Ürünler hakkında bilgi isteyebilir, demo talebinde bulunabilirsiniz. Uzmanlarımız sizi ihtiyacınıza göre en doğru çözüme yönlendirecektir.