Yapay zeka aracı ile özetlenmiştir
İş dünyasındaki değişim sürecinde çalışan bağlılığı ve verimliliği artırmak önemlidir. Çalışan bağlılığı, işletme kültürünü ve hedeflerini destekler. Çalışan memnuniyetinden farklı olarak bağlılık, kurumsal hedeflerle duygusal bağı ifade eder. İşletmeler, çalışan bağlılığını artırarak verimlilik stratejilerini geliştirmelidir. Çalışan bağlılığını artırmak için iletişim, gelişim fırsatları, takdir ve ödüllendirme sistemleri gibi yöntemler kullanılmalıdır. Günlük işlerde de ergonomik çalışma koşulları, zaman yönetimi ve eğitim gibi faktörler personel verimliliğini artırabilir.
İçindekiler
1. Çalışan bağlılığı nedir? Neden önemlidir?
2. Çalışan bağlılığını artırmanın yolları
3. Personel verimliliğini artırma yöntemleri
4. Personel motivasyonunu sağlama teknikleri
Hızlı bir gelişim ve dönüşüm içerisinde olan iş dünyasında, çalışan bağlılığı ve personel verimliliğine dair ezberler de ciddi anlamda bozulmuş durumdadır. İşletmeler bu değişim sürecinde mevcut konumlarını koruyabilmek adına gerek ürün gerekse de hizmet niteliğini artırmak zorundadır. Çalışan bağlılığı olgusu, şirketlerin stratejik planlamalarını eksiksiz bir şekilde gerçekleştirmelerinde önemli bir role sahiptir. İş dünyasındaki değişim nedeniyle “Çalışan bağlılığı nedir?” ya da “Çalışan bağlılığı nasıl artırılır?” gibi soruların yanıtları da belli aralıklarla güncellenmeye muhtaçtır.
Çalışan bağlılığı temel olarak bir işletme çatısı altında çalışan personellerin ilgili kuruluşlara yapmış oldukları duygusal yatırım olarak ifade edilebilir. Çalışanların organizasyona kattıkları motivasyon ve tutku, bu bağlılığın bariz bir sonucudur. İş yeri ile duygusal bağı oluşturabilen personeller, aidiyet duygusuyla beraber işletmeye ait hedeflerle kolayca özdeşim kurar. Bir anlamda kişisel hedefleri ve işletmenin planlamaları ortak bir paydada buluşur. Fakat çalışan motivasyonu ya da bağlılığını artırmak işletmeler adına her zaman çok kolay bir süreç değildir.
Verimlilik stratejileri ya da motivasyon teknikleri konusunda doğru aksiyonlar alan ve inovatif hamleler gerçekleştirebilen kurumlar, iş yerinde mutluluk ortamına zemin hazırlayabilmektedir. Günümüzde artık çalışan memnuniyeti ve verimliliği işletmeler adına en öncelikli konulardan biri haline gelmiştir. İçeriğimizde, “Personel verimliliği nasıl artırılır?” ve “Personel motivasyonu nasıl sağlanır?” sorularına odaklanmaya çalışacağız.
Çalışan bağlılığı bugün itibarıyla işletmeler için ciddi bir yatırım alanı haline gelmiş durumdadır. Geçmiş yıllarda, yani henüz çalışan bağlılığı kavramının tam anlamıyla oturmadığı dönemlerde bu alanda yapılan çalışmalar İnsan Kaynakları departmanlarının memnuniyet anketleri ile sınırlı kalıyordu. Oysa gelinen noktada işletmeler çalışan bağlılığını artırmak için çok sayıda teknikten ve yaratıcı çözümden yararlanmaktadır. Çalışan bağlılığı, şirket kültürünün oturması ve bu kültürünü geleceğe taşınması noktasında işlevsel bir rol üstlenir.
Temel olarak çalışan memnuniyeti ve çalışan bağlılığı birbirinden farklı olgulardır. Çalışan memnuniyeti, personelin şirkete bağlılığında etkisi bulunan sayısız faktörden sadece birisi olarak görülür. Çalışanların işletme içerisinde yer alan çeşitli unsurlara karşı tutumu, çalışan memnuniyetini yansıtır.
Her ne kadar birbiriyle ilişkili olsa da çalışan bağlılığı, çalışan memnuniyetinin ötesinde bir kavram olarak ele alınmak zorundadır. Çünkü bu noktada işletmenin kurumsal hedefleri, vizyonu ya da uzun ve orta vadeli planlamaları ile olan duygusal bağ ön plana çıkar. Bir bakıma bu kavram büyük ölçüde açık hedeflere odaklanmak ve yetkinlikler geliştirme süreçlerinde desteklenmekle yakından ilgilidir.
İşletmeler günümüzde hem çalışan memnuniyetini hem de çalışan bağlılıklarını ölçmek adına belli aralıklarda çeşitli teknik metotlardan ve anketlerden yararlanabilir. Pek çok işletme; çalışan performansını artırmanın en önemli yollarından birinin çalışan bağlılığına yönelmek olduğunu kavramıştır. Bu durum çok daha esnek bir organizasyon yapısına da zemin hazırlamıştır.
Çalışan bağlılığı bir personelin çalıştığı yerle kurabildiği coşku ya da duygusal birlikteliğin bir yansımasıdır. İşletmede çalışmak konusunda ne kadar kararlı ve motive olduklarına dair bir done sunar. Bu nedenle ürün/hizmet kalitesi ya da müşteri memnuniyeti gibi konuların yanında çalışan bağlılığı da İK uzmanlarının en önemsediği konular arasına girmiştir. Çalışanların bağlılık duygusu, kurumsal ve bireysel düzeyde kalitenin artmasına neden olmaktadır. Bu arada iş yerinden erken şekilde ayrılanlar, işletmeler adına çok ciddi bir zaman ve maliyet kaybı anlamına gelmektedir.
Şirket kültürünün oturması; deneyimli, istekli ve en önemlisi istikrarlı çalışanlardan geçmektedir. Artık pek çok kurumsal işletme, mutlu personellerin doğal olarak mutlu müşterileri doğurduğunu kavramaya başlamıştır. Çalışan bağlılığının en bariz yararların şu şekilde özetlemek mümkündür:
Bu kavram ilk olarak 1990 senesinde William Kahn tarafından kullanılmıştır. W.Kahn, o dönem insanların çalıştıkları yere duygusal, fiziksel ve bilişsel seviyelerde bağlı olduğunu belirtmiştir. Çalışan seviyeleri; bağlılığı yüksek çalışanlar, bağlılığı orta düzeyde çalışanlar, kayıtsız çalışanlar ve bağlı olmayan çalışanlar şeklinde sıralanmaktadır.
Çalışan bağlılığına dair tüm faktörler, sonuçlar üzerinde doğrudan etkilidir. İşletmelerin burada kendi dinamiklerine ve ihtiyaçlarına uygun etkenleri netleştirmeleri ve buna göre bir strateji geliştirmesidir.
Günümüzde artık çok sayıda işletme, bu konuda özel profesyonel destek almayı tercih etmektedir. Şirketler çalışanları ile beraber büyüdüğü gibi aynı şekilde çalışanlar da şirketleriyle beraber gelişim sağlayabilir. Dolayısıyla çalışan bağlılığı temelde iki taraf için de somut yararlar barındırır. Peki bir iş yerinde takım ruhu nasıl geliştirilir? Çalışan bağlılığını artırmanın en temel yolları nelerdir?
Personel verimliliğini artıran temel unsurlar arasında memnuniyet ve kurum içi doğru iletişim başta olmak üzere pek çok maddeden söz etmek mümkündür. Personel verimliliğini artırmak adına şu yöntemlere yönelebilirsiniz:
İşletmelerde yer alan İK uzmanları, personelin motivasyonunu sağlamak adına pek çok tekniğe başvurur. Bunlar içerisinde takdir ve ödüllendirme sistemlerine özel bir vurgu yapmak gerekir. Fakat takdir ve ödüllendirme mekanizmasının yanlış kullanılması, yarardan çok zarar getirebilir.
Adalet duygusuna zarar vermeyecek şekilde ödüllendirmelerin yapılması, personel motivasyonunu muhakkak artırır. Tam tersi durumlar ise motivasyonun azalmasına, personelin durgunlaşmasına yol açabilir. Çalışanlar, başardıkları ile takdir edilmek, onurlandırılmak ister. Performans bonusları, primler, terfi konusundaki fırsatlar ya da takdir mektupları bunlar arasında öne çıkabilir.
Diğer yandan ekip duygusunu pekiştirecek etkinlikler ve sosyal sorumluluk projeleri de her daim çalışanlarda bir karşılık bulmaktadır. Çalışanların sevdikleri ve ailelerinin dahil olduğu organizasyonlar, bu duyguyu harekete geçirir. Ayrıca takım etkinlikleri, personelin iletişim konusundaki verimliliğine katkı sunar. Tüm bunların haricinde; toplantıların sınırlandırılması, çalışanların işlerini kolaylaştıracak teknolojik öğelerin kullanılması, zaman zaman uzaktan çalışma opsiyonlarının tercih edilmesi ve iş-yaşam dengesinin doğru düzeyde kurulması, personellerin motivasyonunu artıracaktır.
Bu internet sitesinde yer alan tüm içerikler, ziyaretçilere bilgi verilmesi amacıyla hazırlanmış olup tavsiye amacı taşımaz. Logo sitede yer alan bilgilerin doğruluğu, güncelliği ve kullanılması konusunda herhangi bir güvence sunmaz. İlgili bilgiler kullanılmadan önce ilgili konu hakkında bir profesyonelle ile görüşülmesi tavsiye edilir. Logo bu sitede yer alan içerikler sebebiyle doğabilecek zararlar bakımından sorumluluk kabul etmez. Lütfen siteyi ve sitedeki bilgileri kullanmadan önce Kullanım Koşulları’nı okuduğunuzdan emin olunuz.
Ürünler hakkında bilgi isteyebilir, demo talebinde bulunabilirsiniz. Uzmanlarımız sizi ihtiyacınıza göre en doğru çözüme yönlendirecektir.