Yapay zeka aracı ile özetlenmiştir
Logo Yazılım CFO’su Gülnur Anlaş, KOBİ’lerde finansal dayanıklılığın nasıl sağlanabileceğine odaklanıyor. Belirsizlik dönemlerinde hızlı cevap verebilmenin önemi vurgulanıyor. Strateji, operasyonel dayanıklılık ve finansal dayanıklılığın üzerinde duruluyor. Finansal dayanıklılığın temelinde gelir-gider dengesi ve nakit akışı yönetimi yatıyor. Dijital dönüşümün finansal dayanıklılığa olan etkisi önem kazanıyor.
İçindekiler
1. Belirsizlik dönemlerinde öne çıkan uygulamalar
2. Şirketinizin dayanıklılığını 3 eksende gözden geçirebilirsiniz:
3. Dijital dönüşümün finansal dayanıklılıktaki rolü
Logo Yazılım CFO’su (Chief Financial Officer) Gülnur Anlaş, KOBİ’lerde finansal dayanıklılık nasıl sağlanabilir sorusuna odaklandığı yazısıyla Logo Blog’da.
Bir süredir değişimin hızının ve kapsamının belirlenemediği ve öngörü yapamadığımız bir dönemden geçiyoruz. Ülke ekonomisindeki dalgalanmaların, dijital dönüşüm ile iş süreçlerinde oluşan değişikliklerin, çalışan ve müşteri beklentilerindeki farklılaşmanın, sosyal ve çevresel faktörlerin hızla ve sürekli değiştiği yeni bir normal yaşıyoruz.
Bunlar için senaryo analizi yapılabilse de, karşımıza çıkacak risklerin doğrulukla ölçülmesi her zaman mümkün olmayabilir. Özellikle KOBİ‘lerin kriz dönemlerinde büyük firmalara göre talep daralmalarından daha çok etkilendikleri, nakit ihtiyaçlarını karşılamada daha çok zorlandıkları bir gerçek. Bu nedenle, tahmin edilemeyen ama büyük etki yaratan olayların önceden senaryosunu doğrulukla oluşturmaya çalışmak yerine, büyük, orta veya küçük boy şirketlerin değişen koşullara hızlı cevap verebilecek esnek ve güçlü altyapıya sahip olmaları daha önemli. Bu şekilde bu zorlu dönemlerde dayanıklı kalmak hatta daha güçlü bir şekilde çıkmak mümkün olabilir.
Her yılın son çeyreği, şirketlerde bütçelerin hazırlandığı, bir sonraki yılın öngörülerine göre gelir ve giderlerin dengelenmeye çalışıldığı dönemdir. Nitekim, geçtiğimiz yıl koşulların ne kadar hızla değişebileceğine bir kez daha tanık olduk. Daha önce yaşanan krizlerde olduğu gibi, bu dönemde de hiçbir şey yapmayıp bekleyen firmalar, değişen koşullara hızla uyum sağlayan, iş yapış şekillerini değiştirebilen firmaların gerisinde kaldılar.
O zaman, değişen koşullara hızla cevap verebilmenin gereklilikleri nedir, gelecekte olası dalgalarda daha dayanıklı kalabilir miyiz? Bu sorulara yanıt verilmesi gerekiyor. Bu gerekliliği başarının anahtarına işaret eden bir Çin atasözüyle ifade edebiliriz: Ağaç dikmenin en iyi zamanı 20 yıl önceydi. İkinci en iyi zamanı ise şimdi.
Çevrenizde nelerin değiştiğini gözlemleyin; durumunuzu buna göre değerlendirin ve uyum sağlamak için nelerin yapılması gerektiğine hızlı karar verin ve hemen harekete geçin. Bu şekilde stratejinizi düzenli aralıklarla gözden geçirdiğinizde değişen koşullara risk ve fırsatları da değerlendirerek uyum sağlayabilme kabiliyetiniz artacaktır.
eğişen koşullarda faaliyetlerinizi sürdürmeniz mümkün mü? Çalışanlarınızın, , müşterilerinizin ve tedarikçilerinizin değişen ihtiyaçlarına uyum sağlayacak altyapınız var mı? Gelecek dönem planlarınızı yaparken işinizin risklerinden başlayıp sondan başa gelerek nasıl önlem almanız gerektiğini belirleyin. Faaliyetlerinizi sürdürdüğünüz lokasyonlarda fiziksel güvenlik, bilgi güvenliği, iş sürekliliği, müşteri memnuniyeti, iş sağlığı ve güvenliği, kalite ve çevre ile ilgili almanız gereken tedbirleri her dönem gözden geçirmeli, bu konuda yapmanız gereken yatırımları aksatmamalısınız. Müşterilerinizle ilişkileriniz her zamankinden daha önemli. Satın alma işlemlerini geçici olarak durduran veya önemli ölçüde azaltan müşterilerle iletişiminizi sürdürün. Müşterilerinizin değişen ihtiyaçlarını anlayıp farklı çözümler sunup sunamayacağınızı değerlendirin.
Bir işletmenin finansal olarak dayanıklılığı gelir-gider ve varlık-yükümlülük dengesi ile ölçülür.
Özetle finansal dayanıklılığın sihirli ve bilinmeyen bir formülü yok. Gelirlerinizin giderlerinizi ve yükümlülüklerinizi karşılıyor olması gerekiyor. Ama bunun ötesinde işletmenizin tüm verilerini detayı ile bilmeniz ve bu sayede değişen durumlarda hızlı bir şekilde önlem almanız önemli. Günümüzde verilerinizi analiz edebilmenizi sağlayan finansal raporlama sistemlerini kurmak ve verilerin zamanında analizi her zamankinden daha kolay.
2021’de dijital dönüşümünüzü gözden geçirin. Belirsizlik dönemlerinde iş modellerini yenilikçi ve esnek bir bakış açısıyla değerlendirebilme imkanı şirketleri dayanıklı kılmaktadır. Dijital dönüşümü, salt bir teknoloji dönüşümünün ötesinde, iş yapma şeklinin dönüşümü olarak değerlendirin.
Başarılı bir finansal yönetimin temelinde doğru veriye zamanında ve hızlı bir şekilde ulaşabilmek var. Bugün artık dijital teknolojiler, üretim, kaynak verimliliği, ürün kalitesi, üretim esnekliğine ve aynı zamanda bunları hızlı bir şekilde analiz edebilmemizi sağlıyor. Krizlerde dayanıklı kalan ve güçlenen şirketler, bu kriz süresince yeni iş yapış şekillerini değerlendirmiş, odaklanmış, iyi düzenlenmiş bir dönüşüm programına sahip şirketler olacaktır ve bu şirketler ile dönüşmeyen şirketler arasında önemli performans farkı olacaktır.
Bu internet sitesinde yer alan tüm içerikler, ziyaretçilere bilgi verilmesi amacıyla hazırlanmış olup tavsiye amacı taşımaz. Logo sitede yer alan bilgilerin doğruluğu, güncelliği ve kullanılması konusunda herhangi bir güvence sunmaz. İlgili bilgiler kullanılmadan önce ilgili konu hakkında bir profesyonelle ile görüşülmesi tavsiye edilir. Logo bu sitede yer alan içerikler sebebiyle doğabilecek zararlar bakımından sorumluluk kabul etmez. Lütfen siteyi ve sitedeki bilgileri kullanmadan önce Kullanım Koşulları’nı okuduğunuzdan emin olunuz.
Ürünler hakkında bilgi isteyebilir, demo talebinde bulunabilirsiniz. Uzmanlarımız sizi ihtiyacınıza göre en doğru çözüme yönlendirecektir.