İçindekiler
1. ERP yatırım kararı, stratejik bir karar
2. Kararlılık
3. Süreç analizi
4. Organizasyon analizi ve doğru ekibi oluşturma
5. Ekip çalışmasında nerede hata yapılıyor?
Blog’umuzda yer alan “ERP Nedir, Şirketler İçin Neden Önemlidir” başlıklı yazımızda genel hatlarıyla anlattığımız konuyu bu defa tamamen KOBİ özelinde detaylandırıyoruz.
KOBİ ölçeğindeki işletmelerde, ERP yazılımlarının kendilerine tam olarak ne kazandıracağı, ne gibi faydalar sağlayacağı konusunda bilgi eksikliği görülebiliyor. Bu durum, yapılan yatırımlardan beklenen verimin alınamamasına, ürün sayesinde pek çok farklı ihtiyaç karşılanabilecekken sadece muhasebe yönetimi gibi ürünün küçük bir fonksiyonunun kullanılmasına yol açabiliyor; hatta şirketler bu yüzden projeden vazgeçmeyi bile düşünebiliyor.
KOBİ’lerin öncelikle bir yazılımdan nasıl fayda sağlayacaklarını iyi araştırmaları gerekiyor. ERP yazılımı kararının, işletmenin bütününü ilgilendiren ve tüm faaliyetleri kapsayan bir proje olarak ele alınması bekleniyor. İşletmenin minimum 5 maksimum 10 yıllık tüm süreçlerinin bu yazılım üzerinden takip edilip, sonuçlarının değerlendirileceği gerçeğinden hareketle; KOBİ’lerin öncelikle kendi ihtiyaç ve hedeflerini belirlemeleri önem kazanıyor. Bu kapsamda iş süreçlerini en ince detayına kadar ortaya koymaları, organizasyonu ve insan kaynaklarını yeniden yapılandırarak olmazsa olmaz ihtiyaçlarını netleştirmeleri bekleniyor. Böylece, akılcı çözümleri bulmak kolaylaşıyor.
KOBİ’lerde görülen diğer önemli eksiklikler; entegre iç kontrol sistemi kurmaya ihtiyaç duymamaları, mevcut durumu ve gelecekle ilgili kararları ölçülebilir performanslar üzerinden değerlendirmek yerine, sezgisel kararlarla faaliyetlerini sürdürmeleri ve yatırım yapmaları. Departman bazında hazırlanan, şirketin bütününü ilgilendirmekle beraber kişisel hatalara açık, entegre bir otokontrolden geçmeyen excel tabloları üzerinden işlemlerini yürütmeye çalışan KOBİ’lere sıklıkla rastlanıyor. KOBİ’lerin büyümeyle ilgili sıkıntılarının önemli kısmının, kurumsal strateji eksikliği nedeniyle iş planı ve nakit akışı gibi finansal tabloların hazırlanmamasından kaynaklandığı görülüyor. Bu nedenle, KOBİ’lerde yaşanan hızlı büyüme, bazı durumlarda finansal sıkıntılara hatta finansal başarısızlığa yol açabiliyor. Finansal, operasyonel ve iş hacmi risklerinin bir sistem üzerinden takip edilip, ölçülüp değerlendirilmediği sürece, bu durumun devam edeceğini söylemek olası.
KOBİ’ler için önemli bir diğer konu, doğru fiyatlandırma yaparak kârlılığı ve maliyetleri kontrol altında tutabilmek; çünkü günümüzün artan rekabet ortamında, işletmelerin satış fiyatlarını kendi lehlerine değiştirmeleri pek mümkün görünmüyor. Piyasada oluşan fiyatlar veri niteliğinde; dolayısıyla maliyet yönetimi ve ürün geliştirme süreçlerinin de birlikte kullanılması ve düşünülmesi gerekiyor. Bu yöntemleri birbirine entegre edip başarılı olmuş birçok şirket var. İlk 500’deki şirketler arasında yapılan incelemede, sektöre göre değişmekle birlikte, %1 oranında fiyat artışının operasyonel kârda %7’lik bir gelişme sağladığı saptanmış bulunuyor. Yaklaşık 15 yıl öncesinde kâr marjları bazı sektörlerde %30 iken, aynı sektörlerde %1’lere kadar indiği görülüyor. Bu noktada etkili bir maliyet yönetimine, doğru fiyatlamaya, finansman maliyeti kontrolüne ve etkili nakit akışı sağlamaya ihtiyaç duyuluyor. ERP seçimlerinde bu konulara özellikle dikkat edilmesi ve işletme içi erken uyarı sistemlerinin devreye sokulması gerekiyor. KOBİ’lerin, ERP yazılımının teklif modülünün, maliyet modülü ve standart maliyetleme ile entegre çalışıp çalışmadığını araştırması önem kazanıyor.
Bir ERP yazılım yatırımı yapmaya karar veren KOBİ ne yapmalı, nereden başlamalı? İşletmenin görüşmeler öncesi ev ödevleri neler?
Yazar Jason Jennings, “It’s not the big that eat the small, it’s the fast that eat the slow.” der; yani büyük balık küçük balığı değil, hızlı olan yavaşı yer. Günümüzde işletme süreçleri, ekonomik şartlar ve teknolojik gelişmeler sürekli farklılaşıyor. Dolayısıyla yazılım işletmelerinden, bu konularda Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarının olması, güncel gelişmeleri takip etmeleri ve iş dünyasının ihtiyaçlarına hızlı cevap veren çözümler üretmeleri bekleniyor.
Eylem olmadan, vizyon bir rüyadır. Vizyon olmadan eylem ise zaman geçirmektir. Eyleme sahip bir vizyon dünyayı değiştirebilir. İhtiyaçlarını ve hedeflerini doğru belirleyen işletme için, yeni bir yazılımı seçmek ve sonrasında yazılımın entegrasyon süreci oldukça kolay. Ortada bir hedef yoksa, tam otomatik makineyle binlerce mermi atılıp hiçbir işe yaramaması gibi sonuçlar elde edilir.
Bir kurumun, ulusal ve uluslararası rekabetin yoğun yaşandığı bir çerçevede başarılı olabilmesi için, uzun dönemdeki yönünü ve performans hedeflerini belirlemesi gerekiyor. Bununla birlikte, tüm içsel ve dışsal koşullara ilişkin tahminler geliştirmesi, bu varsayım ışığında hedeflerine ulaşmakta kullanacağı ana planı ve ayrıntılı yol haritasını oluşturması, sonunda da planı uygulayarak yaşama geçirmesi büyük önem taşıyor.
KOBİ’ler ihtiyaç duydukları stratejik planları yaptıktan sonra, süreçleri yönetirken, sonuçları nasıl ve hangi kriterlere göre değerlendirip planını gözden geçireceğinin göstergelerini ve kriterlerini belirlemeli. Yürütülen eylemlerin ölçülebilir ekonomik sonuçları, gelir artışları, yeni müşteri ve pazarlar, yeni fiyatlama stratejileri, maliyet azaltma ve verimlilik, yatırımın geridönüşü, sermaye yatırım süreçleri, risk yönetimi, borç düzeyi, nakit akışı ivmesini geliştirme, varlıkların verimli kullanımı, teknolojik gelişmelere uyum gibi alanlarda göstergeler tespit edilmeli. ERP yazılımları, tüm bu süreç ve performans kriterlerinin takibinde kullanılan araçların omurgasını oluşturuyor. Sistemin doğru kurgulanması işletme için hayati önem taşıyor. Süreçlerin işleyişinde belirlenen ara kontrol mekanizmalarının inisiyatifi ve yapılan işin katma değerini düşürecek aşırı kontrol yerine, doğru ellerde doğru uygulanan kontrol sisteminin oluşturulması gerekiyor. ERP yazılımı bu kontrolü sağlayabilecek en önemli araç. Kontrolden yoksun bir organizasyonun, fırtınaya tutulmuş ve dümeni olmayan bir gemiye benzediği biliniyor. “Yapılacak ERP yatırımı tüm bu hedeflere uyum sağlayacak esneklikte midir? İşletme eylem planını gerçekleştirirken beklentilere ve güncel teknolojik gerekliliklere cevap verebilecek midir?” sorularının cevaplanması önem taşıyor.
Yönetimin ERP yatırımı konusunda kararlı olması, projenin başarısının temel gerekliliklerinden biri. Projenin hayata geçme sürecinde yönetimin kararlı duruşu ve beklentilerini net olarak ortaya koyması, işletme içi proje ekibini pozitif yönde motive ediyor, onların değişimi sahiplenmesini ve desteklemesini sağlıyor. Bilindiği gibi, şirketlerin elde ettikleri iş sonuçlarında kurum ikliminin %30 payı var ve kurum iklimini %75 oranında iş liderleri belirliyor. Üst yönetim yanı sıra, tüm personelin bu kararı benimsemesi ve değişikliği kabul etmesi gerekiyor. Yeni bir yazılım kararı, organizasyondaki birçok kişinin bu işe odaklanmasını, özveri göstermesini ve mesai ayırmasını gerektiriyor.
Uçtan uca tüm birim, süreç ve ekibi ilgilendiren bu çalışmada “zincir, en zayıf halkası kadar sağlam” olacak. KOBİ’lere ait iş süreçlerinin ve kuralların belirlenmesi, istenen sonuçların ortaya çıkarılması için süreçler optimize edilmeli, gerekirse bir taraftan da süreç iyileştirme çalışmaları yapılmalı. Süreç analizinde dahili süreçler kadar harici süreçler de iyi analiz edilerek, ileride yapılacak eylem ve yatırımlar göz önünde bulundurulmalı, ihtiyaçlar belirlenmeli. Öncelikler tespit edildiğinde, süreci karmaşık hale getirecek bazı bölümler paketten çıkarılabilir, böylece ERP uyum süreci çok daha hızlı, verimli ve optimum maliyetle gerçekleşir.
Bilindiği gibi, hiçbirimiz hepimiz kadar başarılı olamayız. İşletme bünyesinde, BI departmanıyla birlikte donanım/yazılım alanında çalışanların olması, hem kurulumda hem de sürdürülebilirliğin sağlanmasında büyük kolaylık sağlar. Aynı şekilde süreç analizleri, projenin koordinasyonu, sonrasında sürdürülebilirliğin sağlanması ve raporların analizinde, yazılım işletmesi haricinde yetkin danışmanlarla çalışılması projenin başarısını olumlu etkiler. KOBİ bünyesinde yönetim ve anahtar kullanıcı olacak çalışanlardan bir komisyon kurulması, bu komisyonun kendi içlerinde yaptıkları ön çalışma neticesinde ihtiyaçları kategorize etmesi faydalı olur.
KOBİ’lerin, ERP yazılımı için tedarikçi seçerken aşağıdaki hususlara dikkat etmesi büyük önem taşıyor.
Bu internet sitesinde yer alan tüm içerikler, ziyaretçilere bilgi verilmesi amacıyla hazırlanmış olup tavsiye amacı taşımaz. Logo sitede yer alan bilgilerin doğruluğu, güncelliği ve kullanılması konusunda herhangi bir güvence sunmaz. İlgili bilgiler kullanılmadan önce ilgili konu hakkında bir profesyonelle ile görüşülmesi tavsiye edilir. Logo bu sitede yer alan içerikler sebebiyle doğabilecek zararlar bakımından sorumluluk kabul etmez. Lütfen siteyi ve sitedeki bilgileri kullanmadan önce Kullanım Koşulları’nı okuduğunuzdan emin olunuz.
Ürünler hakkında bilgi isteyebilir, demo talebinde bulunabilirsiniz. Uzmanlarımız sizi ihtiyacınıza göre en doğru çözüme yönlendirecektir.